fredag 15 januari 2021

Vecka 2

Vårterminens första hela vecka börjar lida mot sitt slut. Så mycket vår har vi dock inte sett under veckan. Igår byggdes det snögubbar för fullt på skolgården. Se gärna över så att det finns tillräckligt med kläder för att vara ute på rasterna och under fritidstid. På fritids har frånvaron bland den ordinarie personalen varit hög under veckan, se till så att scheman stämmer och att det klart framgår om man ska med buss, för att underlätta för de vuxna som är på plats på fritids. 

Högstadieskolor och gymnasieskolor runt om i kommunen har som bekant alla övergått till distansundervisning efter jullovet. Här på skolan har vi haft en del frånvaro både bland vuxna och barn under veckan. Vi som vistas i skolan, både barn och vuxna, träffar extremt många under en dag. Det är givetvis något som vi kan känna oro över. Vi uppmanar alla att även fortsättningsvis vara noga med att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vissa barn är frånvarande strödagar. I dessa fall önskar vi att genom mail få reda på varför, eftersom det vid förkylningssymptom innebär att man ska vara hemma minst två symptomfria dagar. 

Under veckan har vi annars jobbat på som vanligt i klassen. I svenska har vi fortsatt jobba med Diamantjakten. Vi har sammanfattat kapitel 14, Dagboken, på en berättelsekarta för att tydliggöra kapitlets handling. Vi har också jobbat med känslor. 

Känslor var också något som vi behandlade under veckans SO- och NO-lektioner. I NO har vi börjat jobba med kroppen. Vi har jobbat med våra kroppsdelar. Vi tittade på Evas känslokoll där man tog upp känslan arg. I SO har vi tittat på filmen Kompisverkstan och diskuterat konflikter och dilemman som kan uppstå kamrater emellan. 

Kroppen är även området som vi jobbar med på engelskan.

I matte har vi arbetat med likhetstecknet och dess betydelse. Vi har också börjat arbeta med talen upp till 1000. Vi har läst, skrivit och jämfört tal. Det är klurigt för en del att skilja på t ex 405 och 450. Vi har delat upp tal i hundratal, tiotal och ental och tränat på att placera tresiffriga tal på tallinjer. 

På tekniklektionen arbetade vi med artefakter som skyddar antingen person eller sak eller både och. Vi har tränat på att motivera varför man tycker si eller så. Vi jobbade med venndiagram när vi gjorde detta, se bild nedan. Detta ska vi arbeta vidare med under kommande veckor.



Ledtråd till veckans grej till på måndag: Stenhård rock


Vecka 3


Måndag 18/1




Tisdag 19/1



Läsläxa: Kapitel 14, Dagboken + tillhörande sida i läxboken.

Ingen matteläxa.


Onsdag 20/1




Torsdag 21/1


Lämna in lappen med utvecklingssamtalstider.

Fokustid 12.50-13.50


Fredag 18/12


Idrottskläder. 


Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar