Vecka 8 är det sportlov!
Vecka 9
Måndag 28/2 | Lämna in rosa lappen (om ni inte redan har gjort det). |
Tisdag 1/3 | - Fokustid 13.50-14.30 |
Onsdag 2/3 | |
Torsdag 3/3 | - Idrott (gul grupp) |
Fredag 4/3 | - Idrott (blå grupp) |
Vecka 9
Måndag 28/2 | Lämna in rosa lappen (om ni inte redan har gjort det). |
Tisdag 1/3 | - Fokustid 13.50-14.30 |
Onsdag 2/3 | |
Torsdag 3/3 | - Idrott (gul grupp) |
Fredag 4/3 | - Idrott (blå grupp) |
Det är fredag och idag har nästan alla elever i klassen varit på plats. Vi hoppas att frånvaron fortsätter minska även fortsättningsvis. Under veckan har vi arbetat en del med stavning och bokstavsljud i svenska. Vi har jobbat med tj-ljudet, j-ljudet och sj-ljudet och de olika stavningarna av dessa. Vi har också arbetat med läsförståelse.
På mattelektionerna har vi fortsatt att jobba med klockan.
I engelska har vi arbetat med kläder och kroppsdelar.
I NO har vi fortsatt jobba med vatten. Vi har tittat på film, läst, diskuterat och svarat på frågor om vattnets olika former och vattenmolekylen. Eleverna har fått hem en läxa kring vatten (se separat inlägg).
I bild har vi fortsatt jobba med våra collagedjur uppe i bildsalen.
Lämna in rosa lappen någon gång under veckan.
Vecka 7
Måndag 14/2 | |
Tisdag 15/2 | - Fokustid 13.50-14.30 |
Onsdag 16/2 | - NO-läxa (se separat inlägg) |
Torsdag 17/2 | - Idrott (gul grupp) |
Fredag 18/2 | - Idrott (blå grupp) |
Idag har barnen fått hem ett papper med 9 stycken begrepp som har med tema vatten att göra. Vi jobbar med detta på NO:n nu. Barnen ska kunna förklara vad begreppen betyder.
Tanken är att man klipper isär korten. Då finns begreppet på ena sidan och förklaringen på andra sidan.
Ännu en vecka har passerat. Alla vuxna i klassen är tillbaka. Men på grund av den höga frånvaron, även bland vuxna på skolan, har Alexander mest jobbat i åk 1 och 2 under veckan. Frånvaron bland eleverna är fortsatt stor. Vi önskar att ni tänker på att restriktionerna är sådana att även om man haft covid är det viktigt att hålla barnen hemma vid förkylningar. Vi har upplevt många i klassen som snoriga under veckan.
I svenska har vi under veckan arbetat med alfabetisk ordning. Vi har också jobbat med frågor till veckans kapitel i Nyckeln till skatten och i läsförståelseböckerna en faktatext alternativt en berättelse.
Vi har avslutat området med nordisk (och lite grekisk) mytologi och börjat med tema vatten på NO/SO-lektionerna. Vi pratade om vattnets kretslopp.
I matematik har vi repeterat hela klockan, både analog och digital samt räknat på tidsskillnader.
På engelskalektionerna har veckans tema varit kläder och väder.
För ett tag sedan fick ni hem en grön lapp med förslag på tider till utvecklingssamtal som skulle genomföras genom fysiska träffar i klassrummet. På grund av pandemin, den just nu stora spridningen av viruset på skolan och den höga frånvaron både bland vuxna och barn, har vi fått tänka om angående utvecklingssamtalen. Vi har skrivit ut barnens omdömen för höstterminen samt barnens individuella utvecklingsplan som skrevs i början av höstterminen. På IUP:n står barnens individuella mål samt en utvärdering av hur läget är just nu. Dessa papper kommer att skickas hem så fort vi hinner, målet är att detta ska ske innan sportlovet. Utifrån informationen på dessa papper kommer ni få bestämma om ni tycker att informationen är tillräcklig eller om ni vill ha ett digitalt möte efter sportlovet. Hoppas att den här lösningen känns okej.
Trevlig helg!
Vecka 6
Måndag 7/2 | |
Tisdag 8/2 | - Fokustid 13.50-14.30 |
Onsdag 9/2 | |
Torsdag 10/2 | - Idrott (gul grupp) |
Fredag 11/2 | - Idrott (blå grupp) |